به گزارش راهبرد صادرات، در سمینار «همکاریهای اقتصادی ایران و عربستان، چشمانداز بخش خصوصی» که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، فریال مستوفی، رییس مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق تهران با اشاره به توافق مقامات سیاسی ایران و عربستان برای احیای روابط گفت: عربستان هوشمندانه در دیپلماسی اقتصادی خود اتصال به زنجیرههای جهانی ارزش، توجه به […]
به گزارش راهبرد صادرات، در سمینار «همکاریهای اقتصادی ایران و عربستان، چشمانداز بخش خصوصی» که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، فریال مستوفی، رییس مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق تهران با اشاره به توافق مقامات سیاسی ایران و عربستان برای احیای روابط گفت: عربستان هوشمندانه در دیپلماسی اقتصادی خود اتصال به زنجیرههای جهانی ارزش، توجه به سرمایهگذاری داخلی و خارجی و توسعه تجارت را مورد توجه قرار داده است و از این سه دریچه میتوان به همکاری اقتصادی با عربستان نگریست. او ادامه داد: عربستان همچنین با سادهسازی رویههای گمرکی، سطح پایین تعرفههای وارداتی، معرفی ابزارهای جدید برای ارتقای صادرات، در جهت تقویت تجارت بینالمللی و گشودگی تجاری گام بر میدارد و در تلاش است تا بازارهای جدیدی برای محصولات و خدمات شرکتهای عربستانی بگشاید.
مستوفی با اشاره به اینکه عربستان چندین بخش ازجمله حمل و نقل و لجستیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهداشت و بیوتکنولوژی، آموزش، گردشگری، سرگرمی، صنعت و معدن و انرژیهای تجدیدپذیر را به عنوان حوزههای اولویتدار برای سرمایهگذاری خارجی و داخلی تعیین کرده، افزود: تلاش در جهت ایجاد اتحادیه اقتصادی منطقهای همانند اتحادیه آسهآن یا اتحادیه اروپا، کمال مطلوبی است که میتواند بهترین گزینه برای صلح و رشد پایدار در منطقه باشد و از طریق آن ایران و عربستان میتوانند منابع خود را در جهت ایجاد آیندهای متفاوت بسیج کرده و توسعه همهجانبه برای کشورهای خود و سایر کشورهای منطقه رقم بزنند.
ضرورت توجه به زیرساخت
در این سمینار، محمد خزاعی دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالملل نیز سخنرانی کرد. او روابط ایران و عربستان را از سه بعد امنیتی، سیاسی و اقتصادی دارای اهمیت دانست و گفت: واقعیت این است که ایران و عربستان، مناسبات اقتصادی با یکدیگر نداشتهاند و به تعبیری ما میخواهیم از صفر شروع کنیم.
خزاعی مدیریت انتظارات و واقعگرایی را در این مرحله حائز اهمیت دانست و گفت: در این مرحله همچنین همکاری با دیگر کشورها نیز باید مدنظر قرار بگیرد و مانند برجام نشود که هیچ چیز گیرمان نیامد و یک عده از کشورها نیز دلخور شدند.
او موضوع آمادهسازی زیرساختها برای ارتباط با عربستان را ضروری خواند و گفت: به نظر میرسد انعقاد سه موافقتنامه حمایت از سرمایهگذاری، موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و موافقتنامه گمرکی از جمله زیرساختهایی است که برای توسعه ارتباطات با این کشور باید در دستور کار قرار گیرد.
خزاعی در ادامه گفت: علاوه بر سایر پیچیدگیهایی که برای افزایش همکاریها با عربستان قابل تصور است، این کشور برخی نهادها از جمله بانک توسعه اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی را در خود جای داده است. ایران برای بهرهگیری از امکانات بانک توسعه اسلامی با مشکلی از وام قبل که دریافت کرده مواجه است و اکنون برای دریافت تسهیلات بعدی دچار مشکل شده. بنابراین، تنظیم مراودات با این مرکز به عنوان یک زیرساخت بسیار حائز اهمیت است.
چراغ سبز عربستان
پس از آن، حمید زادبوم، رایزن سابق ایران در عربستان طی سخنانی به روند تحولات عربستان که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ اوج گرفت، اشاره کرد. او ایجاد وزارت سرمایهگذاری، حذف وزارت نفت و ایجاد وزارت انرژی و همچنین ایجاد وزارت بازرگانی را جزو این تحولات برشمرد و گفت: نکتهای که در تنظیم روابط با عربستان باید مدنظر قرار گیرد، این است که عربستان تنها نیست و باید به همپیمانان این کشور در قالب شورای همکاریهای خلیجفارس و بازار مشترک و پول مشترکی که در این چارچوب شکل گرفته توجه کرد. زادبوم سپس توضیح داد که در عربستان بخش خصوصی واقعی وجود ندارد و آنچه به عنوان بخش خصوصی معرفی میشود، وابسته به حکومت است.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط راهبرد صادرات در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.