آمارهای مرکز تجارت بین الملل از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ حاکی از آن است حجم تجارت کالایی رسمی در دنیا چیزی حدود ۴۸۵۶۰ میلیارد دلار بوده است که ۲۴۰۱۸ میلیارد دلار آن صادرات و ۲۴۵۴۲ میلیارد دلار واردات بوده است. این آمارها حاوی نکات جالبی است که تعدادی از آنها را در زیر برمی […]
آمارهای مرکز تجارت بین الملل از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ حاکی از آن است حجم تجارت کالایی رسمی در دنیا چیزی حدود ۴۸۵۶۰ میلیارد دلار بوده است که ۲۴۰۱۸ میلیارد دلار آن صادرات و ۲۴۵۴۲ میلیارد دلار واردات بوده است.
این آمارها حاوی نکات جالبی است که تعدادی از آنها را در زیر برمی شمریم:
۱- کشور هلند در رتبه چهارم بزرگترین صادرکنندگان و رتبه پنجم با بیشترین حجم تجارت خارجی قرار دارد این در حالی است که وسعت این کشور کمی بیش از سه برابر استان تهران و جمعیت آن فقط ۱۷ میلیون نفر است.
۲- عمده ترین صادرات هلند با رقم ۱۶۲ میلیارد دلار مربوط به فصل ۲۷ نظام اچ اس (نفت و گاز و مشتقات اولیه و پالایشگاهی انها) می باشد در حالی که این کشور نه تولید نفت خام و گاز طبیعی چندانی دارد و نه ظرفیت پالایش و پتروشیمی چندانی دارد.(۱.۲ میلیون بشکه ظرفیت پالایش دارد که نصف ایران است) واردات ۱۷۱ میلیارد دلاری در همین فصل نشان می دهد که استراتژی صادرات مجدد برای همه کالا چقدر به استراتژی هایی نظیر ترانزیت و سوآپ ارجحیت دارد.
۳- کشور کوچکی مثل آذربایجان در یک سال با افزایش تقریبا ۱۰۰ درصدی صادرات روبرو شد و به رقم بی سابقه ۳۸ میلیارد دلار رسیده است در حالی که ۲۸ میلیارد دلار آن باز به فصل ۲۷ و نفت اختصاص دارد.
۴- تعداد ۲۰ کشور جهان صادراتی بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار داشته اند و تعداد ۲۰ کشور جهان بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار صادرات داشته اند پس اگر به طور سنتی دنبال قرار گرفتن در بین ۱۰-۱۵ قدرت اول جهان هستیم باید سراغ تجارت ۷۰۰ میلیارد دلاری برویم که اقتضائات خاص خود را دارد.
۵- تغییر و تحول شگرفی در ترکیب صادرات دنیا شکل گرفته است و سهم کالاهای واسطه از ۶۳ درصد به ۳۵ درصد کاهش و کالاهای سرمایه ای از ۱۷ درصد به ۳۵ درصد افزایش یافته است این در حالی است که ۸۰ درصد صادرات کالاهای سرمایه ای توسط فقط ۱۳ کشور انجام شده است. صادرات ماشین آلات و کالای سرمایه ای توسط این کشورها باعث سرقت اشتغال توسط آنها از سایر کشور ها می شود و این نشان می دهد باید تحول اساسی در تفکرات و راهبرد های تجاری و صنعتی کشور ها صورت بگیرد.
۶- کلیه ارقام بالا نشان دهنده تجارت کالایی جهان می باشند در حالی که تجارت خدمات نیز دست کمی از ان ندارد. به عنوان نمونه اندازه بازار صنعت مشاوره اقتصاد و مدیریت که می تواند به عنوان لیدر و موتور محرکه اقتصادی عمل نماید در یک برآورد مشهور بالغ بر ۴۵۰ میلیارد دلار در سال برآورد شده است که ۹۵ درصد آن به ۶ کشور اول اختصاص دارد. حرکت این بخش می تواند راهگشای سایر بخش ها و اجزا برای تحقق هدف بالا باشد.
۷- لازمه توسعه تجارت، ارتقای مناسب در زیرساخت فناوری و سرمایه گذاری است بنابراین باید اولا راهبرد های ایجاد، حفظ، توسعه و جذب فناوری و سرمایه گذاری بر راهبرد های توسعه صادرات تقدم داشته باشند دوم اینکه در این موضوعات راهبرد قدرتمند و منظم و مدونی داشته باشیم.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط راهبرد صادرات در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.