تحقیقات بازار یا Market Research به فرایند جمعآوری، تجزیهوتحلیل دادهها و اطلاعات در خصوص بازار، مشتریان بالقوه، محصولات و خدمات و تاثیر آنها در بازار گفته میشود. در واقع تحقیقات بازار با بررسی رفتار بازار و مشتریان تلاش میکند تا درک درست و عمیقی از نیازها، اندازه و سهم بازار را در اختیار کسبوکارها قرار […]
تحقیقات بازار یا Market Research به فرایند جمعآوری، تجزیهوتحلیل دادهها و اطلاعات در خصوص بازار، مشتریان بالقوه، محصولات و خدمات و تاثیر آنها در بازار گفته میشود. در واقع تحقیقات بازار با بررسی رفتار بازار و مشتریان تلاش میکند تا درک درست و عمیقی از نیازها، اندازه و سهم بازار را در اختیار کسبوکارها قرار دهد.
هدف اصلی مارکت ریسرچ ارزیابی قابلیتها و پتانسیل خدمات و محصولات در بازار هدف است. این امر به شرکتها و سازمانها کمک میکند تا تارگت مارکت امیدوارکنندهای را کشف کرده و نیازهای پیدا و پنهان مشتریان را درک کنند.
شش مورد از مهمترین دلایل تحقیق در مورد بازار عبارتند از:
۱. میتوانید به کمک اطلاعات به دست آمده از مشتریان تصمیم بگیرید و حدس و گمان را کنار بگذارید.
۲. با شناخت بازار میتوانید مزیتهای رقابتی بهتری ایجاد کنید.
۳. موقعیت کنونی کسب و کارتان در بازار را پیدا میکنید.
۴. راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی و بروزرسانی محصولات سادهتر خواهد بود.
۵. میتوانید نوآوری سازمانی را جهتدهی کنید تا همراستای تأمین نیاز بازار باشند.
۶. اعتماد مشتریان را جلب میکنید و برند میشوید.
روشهای متعددی برای تحقیقات بازار وجود دارد. بهطورکلی میتوان تحقیقات بازار را با ۴ روش کلی انجام داد.
۱. تحقیق اولیه:
در روش تحقیق اولیه به سراغ اطلاعاتی میروید که خودتان در سازمان آنها را جمعآوری کردهاید. این روش اطلاعاتی دستاول در اختیار شما قرار میدهد که میتوان از آنها برای پیشبرد اهداف تحقیقات بازار استفاده کرد.
۲. تحقیق ثانویه:
در روش تحقیق ثانویه اطلاعاتی که توسط سازمانهای دیگر جمعآوری شده است را گردآوری کرده و از آنها استفاده میکنید. در واقع این اطلاعات از قبل در مقالات، مجلات، ویدئوها و … وجود داشتهاند و شما صرفا آنها را پیدا کرده و در راستای اهداف خود به کار میگیرید.
۳. تحقیقات کمی:
در روش تحقیقات کمی با استفاده از ابزارهای آماری تلاش میشود تا شناخت مناسبی از مشتریان و بازار صورت پذیرد. اطلاعات بهدستآمده از این روش تفسیری نبوده و صرفا بر اساس شواهد تجربی جمعآوری میشوند.
۴. تحقیقات کیفی:
استفاده از روش تحقیقات کیفی در تحقیقات بازار یکی دیگر از روشهای موجود است. همانطور که از نام این روش پیداست امکان اندازهگیری دادهها در این روش وجود نداشته و صرفا در این روش تلاش میشود تا رفتار و احساسات مشتریان مورد بررسی قرار گیرد. در تحقیقات کیفی میتوان از دادههای اولیه و ثانویه استفاده نمود.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط راهبرد صادرات در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.