بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار یکی از قدیمیترین ترفندهای بازاریابی بیان شده در کتب و متون است. با گستردهتر شدنِ جمعیت و ترجیح مشتریان و دسترسی بیشتر به گزینههای رقابتی، بخش بندی بازار در هر کسبوکار یا طرح بازاریابی اهمیت زیادی یافته است. در واقع، صاحبان کسبوکارها با در نظر گرفتنِ بخش […]
بخش بندی بازار یا همان تقسیم بندی بازار یکی از قدیمیترین ترفندهای بازاریابی بیان شده در کتب و متون است.
با گستردهتر شدنِ جمعیت و ترجیح مشتریان و دسترسی بیشتر به گزینههای رقابتی، بخش بندی بازار در هر کسبوکار یا طرح بازاریابی اهمیت زیادی یافته است. در واقع، صاحبان کسبوکارها با در نظر گرفتنِ بخش بندی بازار، اقدام به تولید و عرضهی محصولات خود میکنند. به منظورِ دستهبندیِ آنچه مشتری میخواهد، ۳ روش وجود دارد که با عنوان نیازها، خواستهها و تقاضاها شناخته میشود، ولی برای تصمیمگیری در مورد نیازها، خواستهها و تقاضاها ابتدا باید بخش بندی بازار را انجام دهید.
بخش بندی بازار بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی
بخش بندی جمعیتشناختی، یکی از سادهترین و گستردهترین انواع بخش بندی بازارِ استفاده شده است. بیشتر شرکتها برای دستیابی به جمعیت مناسب برای استفاده از محصولات خود، از این بخش بندی استفاده میکنند. بهطورکلی در بخش بندی بازار، جمعیت بر اساس متغیرهایی تقسیمبندی میشود؛ بنابراین بخش بندی جمعیتشناختی نیز متغیرهای خاص خود را دارد، مانند سن، جنسیت، اندازهی خانواده، درآمد، شغل، مذهب، نژاد و ملیت.بخش بندی بازار بر اساسِ ویژگیهای جمعیتشناختی را میتوان در بازار خودرو مشاهده کرد.
بخش بندی بازار بر اساس ویژگیهای رفتاری
در این نوع بخش بندی، جمعیت بر اساس رفتار، نحوهی استفاده و الگوی تصمیمگیری تقسیمبندی میشوند. برای نمونه، افراد جوانتر صابون Dove را ترجیح میدهند، در حالی که علاقهمندان به ورزش، از صابون Lifebuoy استفاده میکنند؛ این مثال، بخش بندی بازار بر اساس رفتار را نشان میدهد. در این نوع بخش بندی، محصول بر اساس رفتار افراد به بازار عرضه میشود. این نوعِ بخش بندی بازار، بهویژه در بازار گوشیهای هوشمند رونق زیادی دارد. برای نمونه، بلکبری به تولید تلفن همراه برای کاربران فعال در حوزهی تجارت و کسبوکار میپردازد.
بخش بندی بازار بر اساس ویژگیهای روانشناختی
بخش بندی روانشناختی نوعی بخش بندی است که در آن شیوهی زندگی مردم، فعالیتهای آنها، علایق و همچنین عقاید آنها برای تعریف بخشی از بازار در نظر گرفته میشود. بخش بندی روانشناختی، کاملا مشابه بخش بندی رفتاری است، ولی در بخش بندی روانشناختی به جنبههای روانیِ رفتار خرید مصرفکننده نیز توجه میشود. این جنبههای روانی میتواند شامل شیوهی زندگی مصرفکننده، موقعیت اجتماعی او و همچنین فعالیتها، علایق و عقایدِ (AIO) او باشد.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط راهبرد صادرات در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.