روند نامگذاری و تعیین شعار سال طی بیش از یک دهه گذشته توسط مقام معظم رهبری نشان می دهد ایشان حرکت اقتصاد در مسیر پویایی و رفع دغدغه های معیشتی مردم را یکی از اولویت های مهم کشور دانسته و بر این اساس نیز همواره شکل گیری چرخه ای شامل برنامه ریزی دقیق، علمی و […]
روند نامگذاری و تعیین شعار سال طی بیش از یک دهه گذشته توسط مقام معظم رهبری نشان می دهد ایشان حرکت اقتصاد در مسیر پویایی و رفع دغدغه های معیشتی مردم را یکی از اولویت های مهم کشور دانسته و بر این اساس نیز همواره شکل گیری چرخه ای شامل برنامه ریزی دقیق، علمی و عملی و تامین روابط و زیرساخت های لازم را جزو نیازهای اصلی تحقق این هدف برشمرده اند.
یکی از مولفه های موثر در پویایی اقتصاد، رشد تولید است که نقش غیرقابل انکاری در مهار تورم و به تبع آن کاهش مشکلات اقتصادی مردم دارد. موضوعی که لازمه دستیابی به آن، رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران و تولیدکنندگان، تثبیت بازار داخلی و توسعه بازارهای خارجی با بهره گیری از دیپلماسی اقتصادی است.
با توجه به سیاست های خصمانه کشورهای غربی در حوزه اقتصاد و اعمال تحریم های ناجوانمردانه برای تحت فشار قرار دادن ایران اسلامی، مقام معظم رهبری همواره بر موضوع استفاده از فرصت همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه تاکید داشته و دارند. در این رابطه ایشان طی یکی از سخنرانی های شان اظهار داشتند: “وسعتِ سرزمینِ کشورِ ما و همسایگی با آب های بینالمللیِ آزاد، از فرصت های این کشور است؛ ما از اینها به طورکامل استفاده نمی کنیم؛ همسایگان متعدّد؛ با پانزده کشور ما همسایه هستیم و این یک امکان و یک ظرفیّت بسیار مهم برای کشور است. کشور ما از لحاظ جغرافیایی در جای حسّاسی قرار گرفته است؛ نقطهی اتّصال شرق و غرب و شمال و جنوب است و این از لحاظ جغرافیایی مهم است.”
ایشان همچنین پیرامون امتیازات تعاملات اقتصادی با همسایگان می فرمایند: “بازاریابی بیرون از کشور و صادرات هم یکی از انواع حمایت از کالای ایرانی است. ما که با پانزده کشور همسایهایم-غیر از کشورهای دیگرِ دوردست، که میتوانند کالای ایرانی را مصرف بکنند، با پانزده کشور همسایه هستیم- از این همسایگی استفاده کنیم، کالای ایرانی را صادر کنیم؛ این، هم بهعهدهی وزارت خارجه است، هم بهعهدهی وزارت بازرگانی است، هم بهعهدهی فعّالان اقتصادی مردمی است؛ بازاریابی کنند. که اگر ما بتوانیم بیست درصد از تولیدات کشورهای همسایهی خودمان را -فقط همسایه- [یعنی] بیست درصد از مجموع مصرف آن ها را متعهّد بشویم، فلان تعداد شغل [ایجاد میشود] -یک عدد خیلی بالا که من الان درست یادم نیست، نمیتوانم عرض بکنم- که تأثیرش در ایجاد اشتغال در کشور و ایجاد ثروت ملّی بسیار زیاد خواهد بود.”
پیش از این نیز مقام معظم رهبری در مورد الگوی اقتصاد مقاومتی بیاناتی داشته و ظرفیتهای همسایگی را مورد اشاره قرار داده اند: “ظرفیّت دیگر، همسایگی با پانزده کشور است با ۳۷۰ میلیون جمعیّت؛ یعنی یک بازار دَمِ دست، بدون نیاز به طیّ راههای طولانی.”
یکی از الزامات تحقق شعار سال به عنوان استراتژی اصلی کشور، باورمندی به چارچوب ها و حرکت در مسیر سیاست های کلان حاکمیتی است و بر این اساس دستگاه های اجرایی می بایست تمام استعداد و ظرفیت های خود را با برنامه های تعیین شده مطابقت دهند و از دخیل شدن سلایق شخصی و گروهی دور کنند.
برچسب های :
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط راهبرد صادرات در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.